Nordic youth camp Bornholm

Okkei, elikkä olin siellä viikon siellä Pohjoismaiden junnujen kiipeilyleirillä Tanskassa.
Pakko sanoo heti alkuun, että oli ihan mahtava leiri ja tosi kivaa porukkaa. Ohjaajilta tuli paljon hyviä neuvoja kiipeilyyn, ohjaajina oli siis Robbie Phillips Skotlannista ja pari tanskalaista maan mestaruutta kerännyttä tyyppiä, Bjorn Iisager ja Katrine Vandet Salling Junnuja oli varmaan joka maasta se kymmenen, eli Tanska, Islanti, Suomi, Ruotsi ja Norja.

Okei, mut siis matkustamista ainakin oli. Kolmelta piti sillon maanantai aamuna herätä ja ajaa helsinki-vantaan lentokentälle. Sitten lennettiin Köpikseen, mentiin junalla, mentiin bussilla Ruotsin puolelle, sitten lautalla Bornholmin saareen ja sieltä vielä bussilla saaren pohjoispäähän, Allingeen. Majoitus leirillä oli semmosessa urheiluhallissa, nukuttiin kaikki liikuntasalin välinevaraston lattialla. Sillon ekana päivänä meillä oli vaa tutustumisleikkejä ja muuta hauskaa. Seuraavana päivänä lähettiin heti aamulla kiipeemään.

Eli me mentiin semmoseen louhokseen, mikä oli vaan muutaman kilsan päässä siitä majotuksesta. Sillon heti aamulla ehkä vähän yli tunnin ajan sato ihan kaatamalla. Ehdittiin kokeilla kahta reittiä siinä sateessa ja toinen oli greidiltään ehkä joku vitonen, mut en sitäkään siinä sateessa päässy. Otteet oli nimittäin semmosia listoja ja niiden päällä oli sentin kerros mutavelliä, eli ei siinä kelissä oikeen kiipeemisestä tullu mitään. Mutta onneks se sade ei kestäny ku joku tunnin ja sitten alko aurinko porottaa. Yhtäkkiä oli varmaan 25 astetta lämmintä ja ne kalliot kuivu varmaan viidessä minuutissa. Sitten pääsi ihan kunnolla kiipeemään. Tosin sillon olin aika väsynyt, enkä ollut aikasemmin kiivennyt ulkona köydellä, niin oli vähän enemmän semmosta tutustumista siihen kiipeilyyn ja tämmöstä. Ja se louhos oli ilmeisesti joku paikallinen turistinähtävyys, kun siellä lappas koko ajan porukkaa kameroiden ja hellehattujen kanssa…

Toisena päivänä mentiin taas aamulla sinne louhokselle ja nyt pääsi kiipeemään vähän enemmän, mutta en todellakaan osaa sanoa greideistä mitään. Meitä oli niin paljon, että ei kaikkia ehditty neuvoa, niin kiipesin oikeestaan semmosia kivan näkösiä reittejä, kai ne oli kaikki jotain 6a-6c reittejä. Mutta nyt oltiin vaan se puol päivää ja hallilla oli pari tuntia vapaa-aikaa. Pelattiin semmosta peliä, mikä oli jo osalle tuttu aiemmilta leireiltä. En nyt rupee sen tarkemmin selittelemään, mutta siinä oli kaksi joukkuetta semmosissa ruuduissa, mistä meni polut ulos. Molemmilla joukkueilla oli lippu ja tarkotus oli päästä polkuja pitkin ulos toisen joukkueen laatikkoon hakemaan lippu. Ja viivojen yli ei saa astua. Eli pääasiassa vaan revitään ihmisiä toisesta joukkueesta ulos. Välillä tulee semmosia köydenvetoa ihmisellä- tilanteita, mutta se oli tosi hauskaa. Kaikki ruhjeet ja mustelmat taiskin tulla siinä pelissä eikä kiivetessä…:D Noo, mentiin sillon illalla vielä boulderoimaan, muttei sillon enää kauheesti jaksanut kiivetä.

Kolmas päivä oli lepopäivä, millon meidät kuljetettiin johonkin kylään, missä sai pyöriä ihan rauhassa muutaman tunnin ja sitten mentiin rannalle. Siellä oli vaan tosi kova tuuli, mikä teki ilmasta vähän kylmän, mutta muuten oli ihan kivaa. Illalla meillä oli slacline-kisa, ja pienenä jännityksenä se kulki satama-altaan yläpuolella. Vaan muutama pääsi sen yli, muut sitten kastuivat. Se oli tosi hauskaa ja vaikka se oli siellä pihalla ollut jo muutaman päivän, niin en ollut kokeillut. Eli kun ensimmäisen kerran koitin sen päällä kävellä niin pääsin kolme askelta ja sitten veteen. Mutta hauskaa se oli :D

Neljäntenä päivänä mentiin taas louhokselle aamulla, ja se oli sitten viiminen kerta siellä. Enkä vieläkään tiedä reittien greidejä, muuta kuin yhden 6c:n minkä pääsin, mutta muista ei hajuakaan. Olisin vielä halunnut koittaa yhtä 7a:ta, mutten ehtinyt.
Illalla meille sanottiin, että mennään boulderoimaan, mutta meidät kuljetettiinkin läheisen majakan luokse. Joku kävi laittamassa yläköydet ja kiivettiin sitten majakan seinää. Se oli rakennettu semmosista epätasasta kivilaatoista, missä oli ihan hyviä, tosin liukkaita, grimppejä. Siinä meni leppoisasti loppuilta.

Viides päivä oli pelkkää boulderointia, siellä missä oltiin jo kerran oltu ja nyt pääsi taas vähän enemmän kiipeemään. Ja vieläkään en tiedä greideistä, topoja oli vaan ihan pari jossakin ja vain muutama oli ollut paikassa aiemmin, mutta ainakin oli hienoja reittejä :D

Ja sitten piti jo lähteä. Aamulla vielä viimeiset sulkapallopelit salissa ja sitten lähdettiin. Ja sovittiin, että kaikki nähdään ensvuonna Ruotsissa, kun on sen vuoro järjestää leiri! Pakko sinne on uudestaan mennä, jäi sen verran hyvä fiilis :D