Kuulumisia part 15

Useamman sadepäivän jälkeen on vihdoin aikaa kirjoitella kuulumisia. Kiipeilyrintamalla projekti etenee ja joitain reittejäkin olen saanut kiivettyä. Vielä muutama treenipäivä edessä, jonka jälkeen pieni juhannustauko Kolin maisemissa, joka sisältää kuitenkin kivien scouttausta ja toivottavasti muutaman uuden reitinkin.

Sisätreenit on menny pääasiassa boulderoimassa A) koska se on hauskaa ja se sopii hyvin suomiköysittelyn treenaamiseen ja B) koska voimatasojen nosto auttaa redpointtaamiseen. Eilen olin myös köysittelemässä sisällä Pamun ja Haapakosken kanssa. Sekin touhu oli hauskaa hyvässä seurassa ja Saulin tekemillä uusilla reiteillä. Kisaseinän vaikeemmat reitit on just hyviä voimakestävyyden treenaamiseen, koska oikeestaan missään ei pääse kunnolla lepäilemään.

Nummessa on tullut käytyä ylivoimaisesti eniten ja oonkin viettänyt Syncrolla nyt 5 päivää plus muutaman päivän kiivenny vaan muita reittejä treenimielessä. Shake my treesta ja Hemohes variaatiosta saa napsun verran vaikeemmat, kun kiipee ne ilman kneebaaria. Sama pätee kyllä myös Nummisuutariin, mutta sellaiseen suoritukseen ei pysty kuin Pamu. Syncrolla hommat on edenny mukavasti. Kahden ekan session aikana työstelin muuveja ja sain linkattua pelkästään jatkojen välit. Nyt oon kiivenny useemman kerran sessiossa viidennen jatkon kohdille ja yrkät on vaan parantunu kerta kerralta. Vaikea se on ja sieltä voi oikeestaan pudota vielä mistä vaan, mutta silti on se vaan huippua työstää jotain haastavaa ja hienoa reittiä! Miulla ei oo ikinä kisoihinkaan treenatessa ollu samanlaista motivaatiota :D

Syncron voi periaatteessa jakaa viiteen boulderiin, joista ensimmäinen on se vaikein ja muuvit helpottuu koko ajan, mutta samalla pumppua tulee ja helpotkin muuvit vaikeutuu. Eka boulderi vaatii olkapäitä ja oikeiden asentojen löytymistä. Toinen boulderi on suoraviivainen kompressio osuus, joka sopii itselle kuin nenä päähän. Näiden kahden boulderin aikana on myös tehtävä kaksi klippiä, jotka ovat vaikeita. Olli kuvasi Syncron klippejä hyvin: "sillä reitillä ne klipit on oikeasti muuveja, ei niiden aikana pysty lepuuttamaan kroppaa". Tämä viittaa siis fyysisiin klippiasentoihin ja sanoisinkin, että tällä reitillä klipit tuovat reittiin lisää muuvin tai pari. Näiden kahden boulderin jälkeen “vaikeat” muuvit on ohi, mutta kuitenkin pitäisi jaksaa kauhoa 8a/+:ssan köysireitti toppiin. Lopun kiipeily ei tosiaankaan ole enää niin voimallista, mutta muuvit ja asennot on todella herkkiä eikä hyviä lepoja ole edelleenkään tarjolla.

Nyt on saatu vedettyä viiteen päivään neljä kiipeilytreeniä, josta on hyvä jatkaa Syncron kanssa tappelua heti juhannuksen jälkeen! Ei muutakun hyvää juhannusta ja toivotaan lähetyskelejä kaikille joilla on projekteja kellistämättä!