Koulun treenit

Minä ja Helmi olemme siis Kerttulinlukion urheilulinjalla, jossa varmaan suurin etu/asia minkä urheilulinja tarjoaa on aamutreenit ammattilaisten ohjeistuksella. Syksyn puolella meillä maanantain aamutreenit meni valmennusoppiin, jota kaikilla ykkösillä on kevät- tai syys lukukaudella. Valmennusopissa käytiin läpi urheilijan ruokavaliota, miten kisoihin valmistaudutaan, antidopingia... Kaikkea mitä urheilijan tulee tietää. Koulu siis järjestää aamutreenejä. Jokaiselle lajille on omat treenit. Me kaksi kiipeilijää ollaan tehty aamutreenejä Ominaisuusvalmennus ryhmässä joka koostuu pienemmistä lajeista. Treenejä meillä on ollut Alfassa ja Kupittaan urheiluhallissa. Alfan aamutreeneissä, joissa kävin syksyllä, oli paljon kesivartalon lihaksiin keskittyvää treeniä, akrobatiaa ja muuta vastaavaa. Erinlaisia harjotteita mitä telinevoimistelu välineillä voi tehdä. Kupittaan aamutreenit, joissa olen nyt käynyt kahdesti viikossa kahden tehtaalla suoritettavan aamutreenin lisäksi, on omasta mielestäni hyödyllisemmät minulle. Teemme kahta erinlaista kuntopiiriä. On erinllaisia tikasjuoksuja, porrasjuoksua, hyppyjä, kyykkyjä,... Kaikkia niitä treenejä ja liikkeitä, joita ei normaalisti oikeastaan tule tehtyä. Treenit ovat hyvin tehokkaita, varsinkin kun peruskunto ei ole tasolla jolla toivoisi sen olevan. Vaikka kiipeää paljon ja kesäisin, keväisin ja syksyisin kulkee pyörällä ja silloin tällöin käy lenkillä, se ei tunnu olevan tarpeeksi. Joten Kupittaan aamutreenit ovat siis oleet todella hyvä lisä kehittämään peruskuntoa, jota tarvitaan lajissa kuin lajissa. Esimerkiksi: torstaisin meillä on kuntopiiri jossa on 5 eri pistettä, kussakin on 3-4 erinlaista liikketä jota tehdään kutakin 45 sekuntia. Yhdessä pisteessä on esterata, jota tehdään se 45 sekuntia niin monta kertaa kuin ehtii ja jaksaa. Kaikki pisteet käydään noin 5 hengen ryhmissä läpi. Tämän jälkeen juostaan 3 kierrosta hallin rataa ympäri. Tämä toistetaan kolme kertaa. Kokoajan tehdään hyvään tahtiin hyvällä sykeellä. Tämä treeni on todella tehokas, kun pyöräilyjen ja satunnaisten lenkkien lisäksi paljoa vastaavaa kestävyystreeniä ei tule tehtyä. Näissä treeneissä usein saa todella mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja taistella itseään vastaan. Olen todella iloinen siitä että pääsen tekemään tämmöisiä treenejä, koska kaikki vastaavanlainen treeni on kotiinpäin kiipeilyä ajatellen. On myös todella hienoa saada opetusta ja neuvoja tuon tyyppisiin treeneihin ammattilaisilta! ps. En viellä osaa laittaa tähän kappalejakoa kun se ei tulekkaan vain enteriä painamalla, jos joku sitä on ihmetellyt!