Harjoittelua

Kaks kuukautta kohtuullisen kovaa treenaamista takana ja harjottelu on sujunut erittäin hyvin! Olen selvinnyt ilman kummempia tauteja ja treenejen jaksotus (2 viikkoa kovaa, 1 kevyttä ) tuntuu toimivan loistavasti! Kuten aiemmin kerroinkin oon testannu aika paljon uusia tapoja harjoitella kiipeilyyn ja ajattelin nyt kertoa vähän omia mietteitä uusista metodeista, kuten myös kerrata hieman vanhoja juttuja mitkä on ollut erittäin hyödyllisiä!

Alotin täysimittasen treenaamisen tänä vuonna about joulun jälkeen. Salmisaaren kaverit oli päättäny pykätä hienon salin pystyyn ja palveluihin kuului vieläpä kuntosalivalmennusta. Kuulin pelkkää hyvää palautetta Akista (Pakarinen, salikoutsi) ja päätin itsekkin kokeilla salitreeniä, että näkisin mihin ns. oikeanlainen treenaaminen voi johtaa. Tavotteet selkeinä edessäpäin aloitin treenit Akin opissa ja kuntosaliharjoittelu on pysynyt aktiivisesti mukana. Lisäksi noissa puitteissa on hyvä vetää huoltavia treenejä, kuten myös core ja rengastreenejä! Ehdottomasti iso käsi Henkalle, Petelle ja Joonakselle, että pistivät ton laajennuksen pystyyn ja suurkiitokset, että saan siellä treenata! Aina on hyvä olla erilaisia tavotteita, eikä niiden aina tarvitse edes liittyä kiipeilyyn. Salilla miulla onkin tavotteena saada frontlever renkaista. About kuukauden päästä lupasin onnistua, joten katsotaan miten käy! Core treenit oon tehny verenmaku suussa ja Hypergravityn neljäs muuvi mielessä, joten voin sanoa että motivaatiota ei oo ainakaan puuttunu!

Ykkönen, one armer, hissi: rakkaalla lapsella on monta nimeä. Oon kuullu miten moni sanoo, että ei siitä voimasta oo niin paljoo hyötyä tai varsinkaan yhen käden leuasta. Itse voin todeta, että kyllä siitä vaan on! Yhden käden hermotuksesta ja voimasta on aina hyötyä kiipeilyssä.  Voimaa ei voi koskaan olla liikaa ja vielä parempi jos ton voiman saa siirrettyä seinälle! Jos ei muuta niin ainakin kisaaminen on nykyään siistimpää, kun toppiotteessa voi roikkua ysikympissä ja vilkuttaa yleisölle ;) Ykkösiin tavotteena vaan se, että ne menee staattisesti, ei heilauttamalla mitä näkee aika paljon.

Deadhangs: Aivan loistava tapa saada hermotusta ja voimaa, enkä tarkoita pelkkiä sormia vaan koko kättä! Omasta mielestä  vielä todella hauska tapa treenata, kehityksen näkee suoraan sekunteina tai otteen pienentymisenä. Jos kiipeät n. 7C-- tasoa etkä ole kokeillut suosittelen! Muista näissä laatu korvaa määrän. Suosittelen 1-2 treeniä viikkoon ja tämän videon ohjeistamana: https://vimeo.com/61430224 Otelaudassa tavoitteena vetää leuka tosta otteesta missä videon roikunnat tehdään. Lisäksi ottaa mukaan lisäpainot ja pienentää otetta ajan myötä.

Campus: Bouldereita ja rimoilla. Boulderien kampustelu paljon hyödyllisempää kiipeilyn kannalta, kehittää myös kehonhallintaa ja corea loistavasti! Rimoissa kehittyy enenmmänkin hermotus ja sormivoima. Varsinkin rimoilla kampustelu on alussa ainakin paljon kiinni tekniikasta: aiemmin sain juuri ja juuri 1-4-7, nykyään teen sen käskystä joka kerta, kun opin alemmankäden työntöliikkeen ja liikeradan. Tässä tavoitteena 1-5-8 ja 1-6 sitten koen olevani tarpeeksi vahva ainakin toistaiseksi :D

Kiipeily: Voi tuntua joistain ihmeelliseltä ja yllättävältä, mutta olen vähentänyt kiipeilyn määrää treenikauden aikana. Kovana viikkona kiipeän 3-4 kertaa ja kevyempänä viikkona 2 kertaa. Treenit ovat pysyneet laadukkaina, kun ei tarvitse väsyneenä kiskoa väkisin ja ainakin omien fiiliksien mukaan en oo ikinä ollu näin hyvässä kunnossa! Syksyllä uhkasin heittää köyden kaappiin ja kaivaa sieltä sittenkun nummi on kuiva, mutta oon pitäny kiinni siitä, että käy kerran viikkoon sitomassa itteni terävään päähän ja harjottelen klippaamista. Näin on pysyny yllä perushyvä köysikunto ja se tuo kans rentoutta muuhun kiipeilyyn. Bonarina on se, että ei tarvii alottaa keväällä rakentaa köysikuntoa 7a:sta vaan voi alottaa 8a:sta = winwin.

Kova hinku ois jo pihalle ja suunnitteilla olisikin käydä jossain kuluttamassa nahkaa ensi viikonloppuna. Oikeestaan on muutama sellanen boulderi, jotka tosissaan haluisin kiivetä tänä keväänä: Listerie, Hypergravity ja Normipäivä. Kahta noista en oo koittanu, mutta oon kuullu, että vois olla aika omantyylisiä ja kaikki noista on erittäin laadukkaita reittejä! Katotaan mihin rahkeet riittää ja erinomaista alkavaa kevättä kaikille!