Affis

Talvella Ojalan Teemu tiedusteli, että oonko käyny ahvenanmaalla kiipeemässä. No mähän en ollu vielä silloin käynyt, joten Teemu päätti korjata tämän kauhean vääryyden ja alettiinkin suunnittelemaan matkaa hetimiten. Juttu hautui talven yli ja nyt taas keväällä muuttui ajankohtaiseksi. Teemu jo monen matkan järjestäjänä otti ohjat käsiin ja päätti hommata mut sinne kivien alle, no sehän kävi paremmin kun hyvin! Kondiskin näytti hyvää kuntoaan läpi kevään, ainut ongelma vaan ettei päässy kauheesti pihalle kiipeemään. Sisällä kyllä meni mikä tahansa muuvi mut pihalla jotkut reitit voi olla vähän eri asia.

Matkustin sitten Turkuun keskiviikko iltana tuttuun majapaikkaan hotel rajala&manni. Ennen sitä käytiin kuitenkin noutamassa pädi ja uudet tossut tehtaalta. Kiitokset niistä! Olli olikin bohusissa kiipeemässä trädiä, josta se sit kirjottelee varmaan ite jotain tarinaa kans. Kaisa kokkaili sit illasta sapuskat, että jaksaa yön yli ja sit katottiin vielä jakso grimmiä, joka oli ihan hauska kaikkine monstereineen. Aamupalan jälkeen kattelin vielä kaikki kamat kokoon ja sit Teemu tulikin hakemaan mut. Mukana oli kans Teemun lapset Julia ja Henkka. Ajattelin aluks, että vois olla vähän jäistä keskusteluu, mutta kummatkin osas puhuu kiipeilystä aika hyvin (hyvä Teemu!) ja kans kaikesta muusta joten matka sujui kivasti! Laivamatka oli kuitenkin pitkä ja kokoajan teki mieli jo kiipeemään.

Paikalla odotti vielä ajomatka mökille ja sieltä sitten nopeasti Kasvikeniin joka oli lähinpänä. Kohta alkokin näkyä kiviä ja siellä oli muutama muukin meidän lisäksi. Aloteltiin Nannoulla joka on yhden muuvin reitti, mutta kuitenkin aika loistava sellainen. Keli ei ollut mitä mahtavin. Sumua ja ei tuulta lainkaan.. Siirryttiin dodo kivelle, jossa kiivettiin Teemu kanssa erinomainen Bussen till Slussen ja sit rupesin koittamaan dodo standia. Muutama yritys ja sekin reitti oli bagseissa huonosta kelistä riippumatta. Juoksin kattomassa reitiltä toiselle ja päädyin game over katon alle missä näky tuttuja. Frispelin muuvit näytti paljon paremmalta, kuin ajattelin ja ei siinä mitään krusiaaleja huukkeja ollut. Hyvä beta n.10 eri ihmiseltä ja täys fläshiyrkkä kehiin! Menihän se siitä kuleksimasta. Tais tulla pari sendiä heti peräänkin, mm. Niinin full span muuvi! Koittelin vielä muuvit game overiin ja muutaman failaus yrkän evätykseen.. No eipä siinä alko kroppa jo väsymään. Siirryttiin korkeen släbin alle, jossa olikin jo porukkaa oikein urakalla. Pädejäkin löyty useempia joten miks jättää koittamatta. Otin muutaman yrkän joilla putosin lopusta. Kolmannella yrittämällä pääsin seisoskelemaan vaakahalkeamaan, joka alkaa olemaan jo kuumottavalla korkeudella ja mitäs sitten. No kauhoin käsillä jotenkin parhaat otteet ja pungersin päälle. Oli kyllä hieman pelottavat, mut samalla onnistuneet fiilikset! Päivän lopuks koiteltiin vielä pop the clockia, jonka uljas sharpeimme melkein kiipesi. Oli itellä kans lähellä mut pumppu vei tällä kertaa. Sumu alkoi laskeutua kiville joten vetäydyttiin mökille istuskelemaan.

Tapasin reissussa kans paljon uusia mukavia tuttavuuksia joiden kanssa tuli kiivettyä. Teemun kautta tutustuin hämeenlinnan porukkaan joiden kanssa me kiivettiin aika paljon. Erityisesti Timon kanssa tuli kiivettyä ja keksittyä betaa eri reitteihin. Esim. toisena päivänä koittelin paskapäivää Timon kanssa, ja huomas, että kyllä se vaikeidenkin projektoiminen on hauskaa! No takana oli siltä päivältä jo 11 reittiä joten projektointi jäi muuvien tekemiseen, mut ainakin ne meni :) Tokana päivänä listalle merkkailtiin kans klassikko kamaa Hampaan, Supermartikaisen, Steel pulsen ja Voodoon verran. Lisäks hypittiin loppupäivästä Geta life dynoa, joka meni omalta osalta lopulta. Hauska hyppy kyllä. Sharpeimme oli taas hyvin lähellä, mutta nahka antoi periksi. Illasta oli edessä saunailta, joka oli hyvin kiipeilyllisen puheen täytteinen, niinkuin voi varmaan olettaa. No käytiin kans uimassa ja long boardaamassa, joka on muuten aivan helkkarin hauskaa!

Päivä kolmosella olikin sit edessä pisin haikki. Lähettiin kävelelään fågelbergettiin jonne on sitä kävelyä noin tunnin verran. No matkalla oli kuitenkin hienot maisemat ja tietty kun siellä toisessa päässä on kiviä niin mielelläänhän sitä kävelee. Ekana reittinä Puerto Rico, ja on muuten tosi hieno reitti. Sijaintikin mitä mahtavin, meren rannalla ja kallio alusta. Timo oli puhunut siinä samalla kivellä olevasta Orange reitistä. Reitti on hieman hänkkäävä ja sisältää hieman teräviä krimppejä sekä pieniä jalkaotteita. Bonuksena alastulossa on iso kivi, jonka takia Timo oli taittanu nilkkansa viimeksi sitä koittaessaan. Kattelin maasta muuveja reittiin ja taputtelin mankkaa otteisiin viereiseltä linjalta. Flashi yrkkä ylsi toka viikaan muuviin. Jalat oli hieman väärillä paikoilla. Tokalla yrkällä sekin korjattiin ja toppi heilui. Pari yrkkää myöhemmin myös Timolle! Tämän jälkeen kävin fläshäämässä varkaan ja sit olikin joku puolen tunnin tauko. Palattiin takaisin rantaan ja aloin kattomaan tarkemmin aikaisemmin huomaamiani Moonin reittejä. Between the rock and hard place ja moons arete. Kummatkin näyttivät aluksi tosi vaikeilta, mutta mankkailun ja betan keksimisen jälkeen Between meni fläshinä. Aivan mahti reitti. Pelkkiä pieniä krimppejä hieman hänkkäävällä seinällä. Hienot muuvit, hieno sijainti, hyvä kivi kaikki löytyy. Pari minuuttia myöhemmin oltiin keksitty Teemun kanssa hyvä beetta areteenkin ja sekin näki nousunsa tyylille uskollisena fläshinä. Tässä vaiheessa päivää oli 6 reittiä kassassa 7 yrityksellä. Teemu alkoi kutsumaan tätä lepopäiväksi. Sharpeimme oli käynyt spottaamassa Makes roofin mäestä ja lähdettiin sitten koittamaan sitä. Piiiiitkä muuvi parin väliotteen kautta ja hauskaa on, että otetta mihin vedetään ei nää. No kiivettiin se kuitenkin pois kuleksimasta kun ei tommosia kehtaa jättää. Kiva voimareitti. Siirryttiin alemmas rantaan, jossa sijaitsi Anssin kehuma Finnish Roof. Käytiin kattomassa se ja saatin hyvät beettat. Kuitenkin ensiksi käytiin vielä koittamassa elfiä. No se elfin koittelu unohtui kun huomasin vieressä hienon The new finnish reitin. Joka on suora versio Melloniin. Yritin parilla yrkällä keksiä alkuun jotain fiksua beetta ja koittelin keskiosan pitkää muuvia. No jotain tuli kuitenkin keksittyä, nimittäin huukki ekaan muuviin. so sick! Ekalla kunnon yrkällä alusta sain tehtyä ekan muuvin, mutta huukki pomppasi irti ja epäkontrolloitu kampus muuvi johti putoamiseen. No beta oli kuitenkin selvillä. Tauon jälkeen uusi yritys. Eka muuvi meni täydellisesti. Myös huukki jäi seinään! Päästin huukin irti ja roikuin yhden käden lukossa ja nappasin vasurille kanssa otteen. Oikean käden siirto ja huukki ylemmäs. Pitkä muuvi mini incut krimpperiin. Käsi viereen ja veto sloupille. Toppaus, se oli siinä. En ollut todellakaan ajatellut reitin koittamista, mut kait ne voi mennä ilman isompia suunnitelmiakin. Siirryttiin sitten illan lopuksi Finnish roofille, johon Teemu suoritti kevyen näköisen fläshin, Mä perään ja Timo sit. Vielä paikalle ilmestynyt Olli Antikainen toppiin ja lähetys juna oli tehty. Hieno katto reitti suosittelen! Lopuksi vielä Swiss roofin työstöä, mutta työstöksi se jäikin. Haikattiin takaisin Grottanille, jossa porukamme loppu osa olikin. Päivän päätteeksi Hallon pingvin sai ainakin yhden nousun! Illalla ajattelin, että mitäköhän sitä enää huomenna jaksaa. Ajateltiin Timon kanssa, että voitaisiin koitella ålandsbankenia, no eihän se ookkun koittaa.

Seuraava aamu oli nopea. Kamojen pakkaus, siivous (kiitti teemu) ja muut toimet ja heti autoon! Ajettiin kasvikeniin ja leviteltiin pädit. Lämppäriksi Mundo ganja, jonka jälkeen heti ålandsbankenin kimppuun. Keksin alun betan aika nopeasti ja sen jälkeen oli tauon paikka. Kivat muuvit kyllä alussa, kompressiota ja joku huukkikin. Ja jyrkkää kans. Lähetys tapahtui 10.09, Teemu kyllä moitti, että piti mennä jo ennen kymmentä. Timo ehdotteli oman lämppärinsä jälkeen, että mentäis Primal Screamille. No mä siihen, että mikä ettei onhan tässä vielä voimia ja se reitti näytti ihan kivalta krimppailulta. No käppäiltiin siihen alle. Alkusilmäyksellä se näytti aika vaikeelta ja tekniseltä. Se on vaan vähän hänkki ja otteet näytti pieniltä. Pieni betatuokio ja fläshiyrkkä oli valmis. Eka muuvi tehtii hyvään listaan johon matchataan, Sit vedetään oikee pieneen gastoniin ja jalka pitää nostaa tosi ylös vasemman käden alle. No putosin tossa jalannostossa kun oikee oli vähän huonosti. Toka yrkkä ylsi toppimuuviin asti. Teemu ehdotti pientä betan vaihdosta toppimuuviin ja kolmannella se meni sitten aika staattisesti. Reitti tuntui helpolta, mutta toisaalta se on tosi oman tyylinen! Reitti oli myös lähellä antautua Timolle. No onpahan yksi syy tulla taas takaisin. Lopuksi vielä muutama loikka godspeediin ja toteamus, että on tästä kasvettava vielä.

Laivareissu meni ihan kivasti ja aika nopeasti oltiinhan OMG OMG uudella gracella. Reissu oli ihan semi jees, tai no itseasiassa aivan he****** hyvä. Kiitokset kaikille, jotka teki siitä reissusta sellaisen! Erityiskiitos Teemu "sharpei" Ojalalle siitä, että hommas mut tonne kivien alle :) Reissusta on kans paljon videomateriaalia olihan meillä sentäs oma kuvaaja messissä. Onnittelut myös Henkalle (teemun poika). Joka kiipee omiensanojensa mukaan ehkä kerran kuukaudessa. No kyllähän nuoriherra siitä huolimatta lähetti useamman 6B+:ssan ja siitä helpompia kasan!

Tässä kuulumiset tällä kertaa! Seuraavaks on vuorossa Em kisat Sveitsissä ja sitten kesäkuun reissu pamunaattorin kanssa. Katotaan jos saan lähipäivinä jotain video latailtua muutamista reiteistä!